home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Veelgestelde vragen

  1. Waarom maakt de gemeente plannen om de Zeelaan aan te pakken?
  2. Hoe wordt de Zeelaan opgedeeld?
  3. Voor wie doen we het, wie zijn de gebruikers van de Zeelaan?
  4. Wie mag erover meepraten?
  5. Is alles bespreekbaar?
  6. Hoe zien we de omgeving aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk?
  7. Welke betegeling zal er komen in de Zeelaan?
  8. Welke maatregelen worden er overwogen voor fietsers?
  9. Hoe bevorderen we de toegankelijkheid voor mensen met een beperking?
  10. Hoe wordt de Zeelaan groen ingericht?
  11. Welk straatmeubilair krijgt de Zeelaan?
  12. Welke openbare verlichting komt er?
  13. Hoe kan de Zeelaan verfraaid worden met kunst en erfgoed?

UITNODIGING: INFOMARKT OP DINSDAG 25 APRIL, VAN 14.00U TOT 20.00U

De infomarkt gaat door in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Iedereen is welkom, om praktische redenen vragen we wel om in te schrijven.

Schrijf je in voor de infomarkt

1.     Waarom maakt de gemeente plannen om de Zeelaan aan te pakken?

De aanleiding zijn de huidige tegels. Ze komen los van hun ondergrond en gebruikers hebben last van de gladheid ervan, zeker bij nat weer. Dit probleem gaan we oplossen, dus het is een goede gelegenheid om ook over de gehele inrichting van de Zeelaan na te denken. Hoe maken we van de Zeelaan een aangename plaats voor alle gebruikers, wandelaars, bewoners, horeca en winkeliers? Hoe zorgen we ervoor dat de Zeelaan het kloppende hart blijft van onze kustgemeente?

 

2.    Hoe wordt de Zeelaan opgedeeld?

We kijken naar het stuk tussen de Duinkerkelaan/Nieuwpoortlaan en de Markt. Het stukje tot aan de Zeedijk laten we ongemoeid, en ook het stuk van Markt tot Koninklijke Baan/Veurnestraat blijft zoals het is. We zien drie zones, van de Nieuwpoortlaan tot aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk, de zone aan de kerk zelf, en dan van de kerk tot aan de Markt en de Kasteelstraat. Zone 1 en 3 worden een aangename boulevard. Zone 2 krijgt een andere sfeer die de twee boulevardzones onderbreekt, waarbinnen ook de kerk als erfgoed belangrijk is.

Kaart met afgebakende zone Zeelaan

 

3.    Voor wie doen we het, wie zijn de gebruikers van de Zeelaan?

De aanpassingen moeten in het voordeel zijn van iedereen. De Zeelaan blijft de slagader van onze kustgemeente. Dat wil zeggen dat we de aanpassingen doen voor het gemak en het plezier van de wandelaars, de aantrekkelijkheid van de winkels, het comfort van de kortparkeerder, de veiligheid van de fietser, de leefbaarheid van de bewoner, de meerwaarde voor de toerist, de sfeer van de terrasjes, de toegankelijkheid voor de rolstoelgebruiker en de mensen met visuele beperkingen, de doorstroming van de bus, de impact van het klimaat, de zuiverheid van de lucht…

 

4.    Wie mag erover meepraten?

De mening van iedereen is welkom. In het verleden was er een bevraging over het meerjarig beleidsplan, waarbij de Zeelaan als thema nummer één werd aangeduid. Er was ook al een burgerbevraging specifiek over de Zeelaan. De afgelopen jaren werden door de gemeente diverse testen uitgevoerd. Ter hoogte van de hoek Visserslaan-Zeelaan werden de manier van opbraak van de bestaande verharding en de opbouw voor nieuwe verharding getest. Aan de aansluiting met de Kasteelstraat werd een testvak met epoxy-overlaging aangelegd.

Vandaag hebben we een doorsnee van de gebruikers van de Zeelaan bij +/- 25 vrijwilligers, de ‘Meedenkers’, die mee aanschuiven met de ontwerper en hun idee geven. Daarnaast schrijven we ook alle inwoners en winkeliers aan, en zetten we in de kerk een brede infomarkt op waar iedereen welkom is met vragen en opmerkingen. Via de website Wijsneuzen kan je het hele project volgen. Ook de ideeën van de meedenkers komen op Wijsneuzen en in de infomarkt.

De ideeën van ons allen worden zorgvuldig verzameld en aan de ontwerpers doorgegeven, daar gaan zij mee aan de slag binnen wat technisch en financieel mogelijk is, en uiteindelijk beslist de gemeenteraad.

 

5.    Is alles bespreekbaar?

Bijna alles. We hebben het over de inrichting van de publieke ruimte, met focus op de voetpaden. Maar waar we het niet over hebben is bijvoorbeeld de verkeersafwikkeling. Hoe loopt het autoverkeer over de Zeelaan en de andere straten van de gemeente? Hoe ziet het verkeersbeleid er uit? Dat is niet het thema van deze oefening. In dit project gaat het wél over betegeling, voetpaden, oversteekplaatsen, groen en bomen, verlichting, boordstenen, straatmeubilair, bankjes, fietsvoorzieningen enz…

 

6.    Hoe zien we de omgeving aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk?

We willen de open ruimte opwaarderen die van de kerkgevel doorloopt tot aan de Veritas. Hierbij houden we ons aan het advies dat het Agentschap Onroerend Erfgoed zal geven over de kerkomgeving. We willen graag een eenheid voor deze ruimte, met een andere sfeer dan de boulevardstroken. De auto rijdt er op een afgebakende strook, maar voelt wel dat hij in een andere omgeving komt. Samen met de burgers zoeken we wat we met deze ruimte aan willen: verpozen, flaneren, spelen, genieten van kunst en groen, een waterpartij, erfgoed…?

 

7.    Welke betegeling zal er komen in de Zeelaan?

De finale keuze is nog niet gemaakt. Eerst willen we de zorgen en wensen van de burgers kennen. Maar we weten wel al welke eigenschappen de tegels moeten hebben. Ze moeten sowieso ruwer zijn om gladheid te vermijden. We willen geen dure exotische tegels in speciale materialen. We kiezen voor betaalbare degelijkheid, liefst in zandkleuren, en met een mooie uitstraling. En het moet een duurzame en stevige tegel zijn. Binnen dat gamma zal de keuze vallen.

 

8.    Welke maatregelen worden er overwogen voor fietsers?

Ook hier is de beslissing nog niet gevallen. We willen sowieso de straat veiliger en aangenamer voor de fietser maken. Er wordt nagedacht om delen als fietsstraat in te richten, waar auto’s de fiets niet mogen voorbij steken. Alles zal moeten passen binnen het Verkeersveiligheidsplan van de gemeente, waarin men ruimte zoekt voor auto en fiets. Daarnaast kijken we ook uit naar fietsstallingen op goed gekozen plaatsen zoals aan de kerk, de markt, de bushaltes, de aantrekkingspolen zoals winkels…

 

9.    Hoe bevorderen we de toegankelijkheid voor mensen met een beperking?

We voorzien verlaagde boordstenen om vlot de weg te kunnen kruisen. We voorzien blindegeleidingsstroken op drukke plaatsen. We zorgen voor een ruim bemeten vrije doorgang op de voetpaden, zonder obstakels. We passen de inplanting van straatmeubilair en terraszone daaraan aan. Ook willen we dat alle winkels vlot toegankelijk blijven voor iedereen.

 

10. Hoe wordt de Zeelaan groen ingericht?

We kiezen voor een groene inrichting, met een combinatie van bomen, zones zonder verharding en plantbakken. We kiezen steeds voor inheems groen dat best aansluit bij de beleving van een gemeente aan zee, dus met duinsoorten aansluitend op het Kykhill duinpark. Samen met de burgers overleggen we over het gewenste groen, dus ook of de bestaande bomen behouden blijven of vervangen worden door andere soorten. Belangrijk is dat de aangeplante soorten onderhoudsvriendelijk zijn, bestand tegen de klimaatverandering en gemakkelijk net te houden. We zorgen ervoor dat regenwater afgeleid wordt naar het groen en ook de kans krijgt gedeeltelijk in de grond te dringen.

 

11.  Welk straatmeubilair krijgt de Zeelaan?

We bespreken de inrichting van de Zeelaan met de gebruikers. Hierbij spreken we ons uit over rustbankjes, vuilnisbakken tegen zwerfvuil, veilige fietsenstallingen, straatverlichting, bloembakken, bloemkorven, zo weinig mogelijk geleidingspaaltjes waar men kan tegen lopen, parkeerautomaten, vlaggenmasten, infopanelen,…

 

12.  Welke openbare verlichting komt er?

De verlichting moet duurzaam en zuinig zijn. We kiezen daarom voor ledverlichting. Technisch is het niet mogelijk om ledlampen in de huidige armatuur aan te brengen, die moet dus vervangen worden. Wel kunnen de lantaarnpalen behouden blijven. Bij de burgers peilen we naar het verlichtingsregime, dimmen, uitdoen delen van de nacht, slimme verlichting…? Naast verlichting is er ook een geluidsinstallatie. Ook die evalueren we, wat wil de burger? Tenslotte denken we na over sfeerverlichting, bijvoorbeeld in de kerstdagen.

 

13.  Hoe kan de Zeelaan verfraaid worden met kunst en erfgoed?

Het werk “Zonder hen is er geen gisteren en geen morgen” van Joz De Loose aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk is het enige kunstwerk op de Zeelaan. Het dateert van 2011 naar aanleiding van de toenmalige vernieuwing van de Zeelaan. Met de burgers, de ontwerpers en het bestuur kan nagedacht worden over verdere kunst in het straatbeeld. Mogelijkheden zijn beeldende kunst of streetart.

De Zeelaan heeft veertien geïnventariseerde erfgoedobjecten: de Dumontwijk die eraan grenst, de Onze-Lieve-Vrouwekerk en pastorie, de modernistische cinema Minerva, enkele gebouwen in regionale stijl of in art nouveau, en vooral veel Art Deco-woningen. De kant van de Dumontwijk is beschermd. De herinrichting van de Zeelaan kan er oog voor hebben om dit erfgoed in de schijnwerper te zetten. 

 

UITNODIGING: INFOMARKT OP DINSDAG 25 APRIL, VAN 14.00U TOT 20.00U

De infomarkt gaat door in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Iedereen is welkom, om praktische redenen vragen we wel om in te schrijven.

Schrijf je in voor de infomarkt