Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Denk mee voor een veilig verkeer

Grijp je kans om mee te praten over de verkeersveiligheid in De Panne!

Beleidsdoelstelling meerjarenplan

2019

Voorstel plan gemeenteraad

September 2023

In voege treden verkeersveiligheidsplan

Oktober 2023

Stap 1: bekijk het plan

Bekijk het plan

Stap 2: geef jouw suggestie(s)

Geef jouw suggestie(s)

Er zijn al 37 suggesties

Bekijk alle suggesties

Deze suggesties werden reeds ingediend

Reglementering

MTB bij slimme groene fietsverbindingen
Het ware fantastisch mochten de slimme groene fietsverbindingen er komen. Dit zal sowieso druk gebruikt worden. Ik denk in gelijkaardig voorbeeld aan de verbinding Hoge Blekker - IWVA in Koksijde. In De Panne zijn dit op sommige plaatsen de huidige 'mountainbikeweggetjes'. Het zou jammer zijn mocht dit dan plots volledig vervangen worden door een vlak fietspad. Het eerder aangehaalde voorbeeld in Koksijde is dan wel opnieuw een perfect voorbeeld van hoe het wel zou moeten: net naast het fietspad ligt het mountainbikepad volledig parallel en dus win win. Slecht voorbeeld op mountainbikevlak is de voie verte in Frankrijk. Fantastische fietsroute dat wel, maar het is in de plaats gekomen van het mountainbikepad dat net naast de spoorlijn lag. Hier is jammergenoeg nooit een parallel mtb padje aangelegd. Nochtans neemt dit niet veel ruimte in beslag. Hetzelfde zou kunnen gebeuren met de eventuele verbinding stationsbuurt - de mol. Hier ligt ook een mountainbikepadje naast de spoorlijn. Als laatste mtb suggestie: op plaatsen waar er slimme groene fietsverbindingen zouden komen en waar er op heden geen mtb pad is, is dit de uitgelezen kans om dat wel aan te leggen parallel aan het fietspad in schelpenklei. Bvb ollivierlaan - kerkepannebos, kerkstraat - Maurice Calmeynlaan. Zo wordt ook het mtb terrein vergroot.
Pieter H.
0 0
Log in om te stemmen

Reglementering

Eenrichtingsverkeer veldstraat
Eenrichtingsverkeer veldstraat tussen moeresteenweg en tuinwijkstraat. Veldstraat is te smal en als er activiteiten zijn op het voetbalplein of kinderboerderij is het heel gevaarlijk voor kinderen die plotseling van tussen de auto's opduiken...plus auto's zouden mooier kunnen parkeren
Henk R.
0 0
Log in om te stemmen

Inrichtingsplannen op gewestwegen

Veilige fietsverbindingen van en naar andere gemeenten
Vergeet ook aub de toegangswegen naar De Panne niet, wie bijvoorbeeld van Sint-Idesbald komt, moet ofwel 2 keer oversteken naar de "dijk" waar het niet gemakkelijk fietsen is wegens wandelaars (die daar uiteraard thuishoren) en tegenliggers, ofwel langs een zielig en smal fietspad, dat in het seizoen geblokkeerd wordt door in- en uitladende toeristen (die je verwensen als je durft te bellen), de Panne binnenrijden. Het is inderdaad een gewestweg maar langs diezelfde wel ligt er een mooi fietspad tot in Nieuwpoort, waarom niet vanaf De Panne?
Dirk gerard B.
0 0
Log in om te stemmen

Kleine infrastructurele ingrepen

Doodlopende straat
Duidelijk bord aan Heldenwijk voor doodlopende straat en uitzonderlijk plaatselijk verkeer
Sylvie B.
0 0
Log in om te stemmen

Inrichtingsplannen op gewestwegen

Meer zone 70 op invalswegen
Dit klinkt misschien paradoxaal, maar meer zone 70 op invalswegen zorgt voor meer veiligheid voor fietsers in de kerngebieden. Het nieuwe plan wil terecht frustraties bij automobilisten wegnemen door bv fietsstraten kort te houden. Door ook de invalswegen zone 70 te houden creëer je goodwill bij automobilisten. De frustratie komt namelijk voort uit het feit dat het steeds langer duurt om van thuis naar bv Veurne, Koksijde of autosnelweg te komen. Door zone 70 te behouden of zelfs uit te breiden op de invalswegen, maakt het niet uit als je de auto het stuk dicht bij huis ondergeschikt maakt aan fietsers. En op de meeste invalswegen is zone 70 perfect veilig. Enkele voorbeelden. - trambaan naar Sint-Idesbald wordt 50 ipv 70 in nieuwe plan. WAAROM? Fietspad en parkeerplaatsen zijn ver genoeg - weg door het Calmeyn bos wordt 50 ipv 70 op het nieuwe plan. WAAROM? Opnieuw zijn fietspaden gescheiden van de baan. - weg tussen Adinkerke en Oosthoek wordt zone 30 na de splitsing. ABSURD. Zeker als het groene fietspad Artiestenpad wordt gerealiseerd. Dan zou deze straat zelfs verboden voor fietsers moeten worden om het verkeer te scheiden - Aan de Oosthoek is de zone 50 nu al te lang. Beter is opnieuw 70 vanaf het voetbalplein richting Veurne en op de Koksijdeweg (de kampioen van de mobiele flitser omdat 50 hier onnatuurlijk voelt) Hoe meer groene fietsverbindingen er komen, hoe sterker het argument om zone 70 op invalswegen in te stellen.
Tyas D.
0 0
Log in om te stemmen

Kleine infrastructurele ingrepen

Hoffelijkheid ten allen tijden
- Het verruimen van fietstrajecten in groene zones mag niet ten nadele zijn van wandelaars (al dan niet met hond)! De combinatie van fietsers en wandelen met een hond op smalle gedeelde stroken is nl geen evidentie, cfr Artiestenpad. - beperk de toegelaten snelheid op gedeelde trajecten (geen fietsautostrades) - voorzie de nodige infoborden dat het gedeelde trajecten fietsers - wandelaars betreft - toegankelijkheid voor tandems, bakfietsen en/of fietskarren faciliteren - is verlichting dmv zonne-energie een optie?
Angélique B.
0 0
Log in om te stemmen
Ontdek ze allemaal