Denk mee voor een veilig verkeer
Grijp je kans om mee te praten over de verkeersveiligheid in De Panne!
Beleidsdoelstelling meerjarenplan
2019
Onderzoek en uitwerking verkeersveiligheidsplan
2020 - 2022
Participatie verkeersveiligheidsplan
April 2023
Voorstel plan gemeenteraad
September 2023
In voege treden verkeersveiligheidsplan
Oktober 2023
Stap 1: bekijk het plan
Stap 2: geef jouw suggestie(s)
Er zijn al 37 suggesties
Deze suggesties werden reeds ingediend
Inrichtingsplannen op gemeentelijke wegen

Trajectcontrole snelheid Noordhoekstraat
Van de Noordhoekstraat een fietsstraat maken, is belachelijk. Blijkbaar is de term fietsstraat niet meer correct maar moet nu omschreven worden als fietszone.
Die weg is ook belangrijk voor de automobilisten inwoners van Adinkerke. Is de enige ontsluitingsweg voor Adinkerke naar de Oosthoek en naar Sint-Idesbald en Koksijde.
Niet iedereen kan zich verplaatsen met de fiets. Ik zelf reken me tot de mindermobiele mensen. Sinds jaren kan ik geen lange afstanden stappen en niet door los zand wandelen. Daarom tien jaar geleden het voorstel gedaan om met schepenklei het pad aan de watertoren te verharden.
Nu kost het me ook meer moeite om te fietsen. Een beetje respect voor de lokale automobilisten is toch ook nodig.
Die verkeersdrempels in open veld in de Noordhoekstraat zijn onwettig. Die moeten verdwijnen.
Trajectcontrole is daar aangewezen. Eens de installatie daarvoor geplaatst, kan men de snelheid daar aanpassen tot 50 km/uur of 40 km/uur of 30 km/uur.
Een filmpje van 10 jaar geleden maakt dit duidelijk.
Log in om te stemmen
Inrichtingsplannen op gemeentelijke wegen
gemeentekern autoluw
Plan verdient 9 op 10. Echter zoveel mogelijk het autorijden in de gemeentekern ontmoedigen. De eenrichtingsstraten aanpassen zodat er voor de auto geen directe verbinding meer is van de Zeelaan naar de andere wegen. Eenrichting steeds van richting doen veranderen (Nieuwpoort is hier een schoolvoorbeeld van, bij gebruik van sluipwegen wordt je steeds naar de hoofdwegen teruggestuurd - geen mogelijkheid om rechtstreeks door te rijden) Hopelijk komen er overal snelheidscontroles anders is dit een goed plan enkel op papier.
Log in om te stemmen
Inrichtingsplannen op gemeentelijke wegen
Kruispunt dorpstraat-stationsstraat ( rondpunt-lichten?)
Als inwoners van de adk raken wij het kruispunt vanuit dorpstraat richting stationstraat of zwienewegel niet over bij druk verkeer.
Log in om te stemmen
Inrichtingsplannen op gemeentelijke wegen
Autovrij verkeer rond Cabourduinen.
Voorstel om geen doorgaand verkeer ( auto,vrachtwagen) meer toe te laten in de Veldstraat ( Adinkerke) en dit over het traject vanaf Bosheide/Woestijnstraat tot aan de Maerestraat. Dit kan verwezenlijkt worden met beperkte middelen en beperkte ingrepen aan de infrastructuur. Bijvoorbeeld door het plaatsen van ( een minimum aantal) verkeerspaaltjes ( kunststof) overlangs het wegdek en dit op een strategische plaats over het traject. ( Bijvoorbeeld halverwege ) Zodoende kunnen de enkele woningen en boerderijen alsnog bereikt worden, zij het nu enkel vanuit één enkele aanrij-route ( In dit geval: ofwel kant Maerestraat, ofwel kant Woestijnstraat/Bosheide.) De verkeerspaaltjes zijn bij voorkeur makkelijk wegneembaar. Dit is bijvoorbeeld wenselijk nav. mogelijke wielerwedstrijden en dergelijke.
Het doorgaand verkeer heeft in dit scenario een alternatief langs de Duinkerkekeiweg.
Ik denk dat dit voorstel volledig past in de visie om de gemeente fietsvriendelijker te maken.
Dit voorstel zou ook goed aansluiten bij de bestaande autoluwe Cabourweg .Het maakt misschien ook ruimte om dit idee nog uit te breiden naar een volledig autovrije rondgang rond het Cabourdomein .( Idealiter in samenspraak met gemeente Ghyvelde.)
Mvg, S.
Log in om te stemmen
Inrichtingsplannen op gewestwegen
Meer zone 70 op invalswegen
Dit klinkt misschien paradoxaal, maar meer zone 70 op invalswegen zorgt voor meer veiligheid voor fietsers in de kerngebieden.
Het nieuwe plan wil terecht frustraties bij automobilisten wegnemen door bv fietsstraten kort te houden. Door ook de invalswegen zone 70 te houden creëer je goodwill bij automobilisten. De frustratie komt namelijk voort uit het feit dat het steeds langer duurt om van thuis naar bv Veurne, Koksijde of autosnelweg te komen. Door zone 70 te behouden of zelfs uit te breiden op de invalswegen, maakt het niet uit als je de auto het stuk dicht bij huis ondergeschikt maakt aan fietsers. En op de meeste invalswegen is zone 70 perfect veilig. Enkele voorbeelden.
- trambaan naar Sint-Idesbald wordt 50 ipv 70 in nieuwe plan. WAAROM? Fietspad en parkeerplaatsen zijn ver genoeg
- weg door het Calmeyn bos wordt 50 ipv 70 op het nieuwe plan. WAAROM? Opnieuw zijn fietspaden gescheiden van de baan.
- weg tussen Adinkerke en Oosthoek wordt zone 30 na de splitsing. ABSURD. Zeker als het groene fietspad Artiestenpad wordt gerealiseerd. Dan zou deze straat zelfs verboden voor fietsers moeten worden om het verkeer te scheiden
- Aan de Oosthoek is de zone 50 nu al te lang. Beter is opnieuw 70 vanaf het voetbalplein richting Veurne en op de Koksijdeweg (de kampioen van de mobiele flitser omdat 50 hier onnatuurlijk voelt)
Hoe meer groene fietsverbindingen er komen, hoe sterker het argument om zone 70 op invalswegen in te stellen.
Log in om te stemmen
Inrichtingsplannen op gemeentelijke wegen
Woonerf einde Dynastielaan
Dynastielaan met zijstraten vanaf klein rondpunt thv Emile Verhaerenlaan tot vissersdorp Woonerf.
Alleen thv "Lange Lis" hebt ge enkele tientallen meters voetpad verder niets meer, voetganger moeten daar overal op straat lopen.
Log in om te stemmen